Tuesday, November 16, 2010

News: "Eerste Europese nummerplaat voor Responsible Young Drivers" (HLN.be)

Eerste Europese nummerplaat voor Responsible Young Drivers

© photo news

HLN update De Responsible Young Drivers hebben vandaag de eerste nieuwe nummerplaat naar Europees model ontvangen. Daarmee is ons land als een van de laatste landen uit de Europese Unie gestart met de invoering van de nieuwe nummerplaten.

De nieuwe plaat is groter dan de vorige. Ze telt zeven karakters in plaats van zes. Het gaat om een indexcijfer (1 tot 9), drie letters en drie cijfers. De nummerplaat is ook beter beveiligd tegen fraude door een veiligheidsstempel, een watermerk en een veiligheidsdraad. De kleur - robijnrood - lijkt sterk op de vroegere. Op de plaat staan ook een blauw EU-symbool met een wit B-teken en twaalf gele sterren in een cirkel.

Voortaan krijgt iemand een nieuwe plaat wanneer hij een nieuwe of tweedehandsauto in het verkeer brengt. De DIV-loketten leveren geen platen meer af. Dat gebeurt vanaf nu binnen de 24 uur door bpost, tegen betaling van een retributie van 20 euro aan de postbeambte. Een express-levering is mogelijk, maar daarvoor moet je een toeslag ophoesten.

Barcodesticker
Een aanvraag tot inschrijving gebeurt het best door de verzekeraar via de webtoepassing WebDIV, maar kan nog steeds bij de DIV-loketten of gewoon langs de post, maar in dat laatste geval duurt de procedure wat langer. Wie een nieuwe Europese plaat ontvangt, moet de oude plaat terugsturen naar de DIV. Op die manier kunnen administratieve problemen worden vermeden. Bij de nieuwe plaat zit een barcodesticker ingesloten, die op de oude plaat moet worden gekleefd. Die moet dan in een rode postbus worden gedropt.

De Europese kentekenplaat bestaat in een model voor een moto en in drie modellen voor een auto: een langwerpig, een vierkant en een klein formaat. Dat laatste geldt enkel voor voertuigen waarop de plaats om de nummerplaat aan te brengen, te klein is voor het langwerpige of vierkante model.

Het kentekennummer wordt op de nieuwe platen dus voorafgegaan door een indexcijfer. Bij gewone platen is dat 1 tot 7, voor internationale platen is dat het cijfer 8 en bij gepersonaliseerde platen is dat het cijfer 9. Het is dus nog mogelijk een gepersonaliseerde plaat te gebruiken, maar dat kost 1.000 euro.

Oldtimer
Voertuigen met een O-kentekenplaat (voor oldtimers) blijven vrijgesteld van de jaarlijkse keuring. De eigenaars van een voertuig met een oldtimer-verklaring die recht gaf op een vrijstelling van de periodieke keuring en die met een gewone nummerplaat reden, moeten voor 15 november 2011 kiezen tussen het behoud van een gewone plaat met een periodieke keuring, of voor de inschrijving onder een 0-kentekenplaat met vrijstelling van keuring.

"Ik ben vandaag tweemaal tevreden", reageert staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe. Enerzijds omdat België tijdens het voorzitterschap van de EU ook de Europese nummerplaat invoert en anderzijds omdat de RYD hebben aanvaard de eerste nummerplaat in ontvangst te nemen. "Ik beschouw de uitreiking vandaag als een kleine hulde aan deze organisatie van jonge vrijwilligers die reeds heel wat hebben bereikt in de strijd voor een veiliger verkeer". (belga/sps)
16/11/10 12u53

Source: Het Laatste Nieuws online


[A VIDEO IS AVAILABLE IF YOU CLICK THE LINK]